24. jul. 2017

The Security Guard within Me

Lyder måske umiddelbart som en filmtitel. Det er det ikke. Det er mig. Mig der har lovet at kigge og ikke mindst lytte efter naboens hytte mens de holder sommerferie andetsteds i verden.


Søndag
Får styr på sammen med nabodamen hvilke biler der gerne må besøge deres indkørsel og hvilke der ikke må.

I første kategori hører nabodamens mors bil. Som sidste sommer var en mørkeblå stationcar men som i år er en lille rød bybil. Godt at vide.

Sidstnævnte kategori dækker faktisk alle andre biler - og ikke mindst alle biler med østeuropæiske nummerplader.

Natten mellem søndag og mandag har jeg den vildeste indbrud-hos-naboen-drøm. I ved én af den slags der fik mig til at vågne med åndenød og svedig. Jeg havde jo for pokker jagtet de der tyve ... i drømmen altså.


Mandag
Mandag morgen kl. 7 vågner jeg ved at vinduet bliver åbnet eller lukket inde hos naboen. En karakteristisk lyd som jeg hører hver aften når nabodamen og muligvis også -manden går i seng.

Jeg sætter mig op i sengen og har alle lyttelapper ude - og kommer så i tanke om at de jo først skal rejse ved 10-tiden. Sover videre.

Runderer sammen med Hr. Hund lige inden sengetid.



Tirsdag
Har en mærkelig drøm om at jeg boede i en lejlighed som ... nej det bliver alt for kompliceret og ikke mindst kedeligt at skulle forklare. Men i hvert fald vågner jeg ved at der er en banke/gurgle-lyd?! Springer ud af sengen, kaster en kjole-ting på og en kasket der nogenlunde dækker morgenhåret og løber ind og runderer. Der var ikke nogen  og heller ikke noget.

Fandt aldrig helt ud af om lyden var virkelig eller blot en del af min drøm.

Senere på dagen kommer den lille røde mor-bil forbi. Og det må den jo gerne.

Hr. Hund og jeg runderede ved sengetid.


Onsdag
Det begynder at være lidt kedeligt med det der runderings-noget. I dag var der dog en anelse action da anden-nabos kat havde valgt at ligge i en solplet på bortrejst-nabos græsplæne. Puha, det skulle den godt nok ikke iflg. Hr. Hund. Så den fik vi sendt hjem.

Og det var vist det vildeste der skete dén dag.


Torsdag
Morgen- og aftenrundering. Intet nyt fra Vestfronten.


Fredag
Morgen- og aftenrundering. Fortsat intet nyt fra Vestfronten. Hvilket jo sådan set er godt nok.


Lørdag
Uh nej, det ser ud til regn. Og det er noget med nogle stof-havestole. De må ind. Hov, nabodamens mor var der. Hun kommer jævnligt og flytter lidt rundt på tæpper, stole og colaflasker, så det ser ud til at hjemmet er beboet. Genialt. Nå men, så hilste jeg på nabodamens mor. Og vi hjalp hinanden med at stille stof-havestole i læ.

Regnen udeblev.


Søndag
Jeg skal da lige hilse og sige at regnen kom i dag. Jeg blev siddende lunt og trygt i hytten. Selvom det larmede lidt inde hos naboen, var jeg overbevist om at det var det store vandskyl der larmede for hvem begår indbrud midt i et skybrud? Nej vel?

Og det var der så heller ingen der gjorde inde hos naboen i hvert fald. Da Hr. Hund og jeg aftenrunderede, åndede alt fred og ro på den der efter-regnvejrs-måde.


Mandag
Naboen kom hjem. Iklædt lange bukser og stor sweater. Sådan er det nok når man har været på sommerferie på Island. Den-anden-side-nabo kom hjem søndag fra Grækenland, i shorts - i silende regnvejr. Ja ja. Selv vejret er relativt.


Puha med alt det der holden-øje. Og nu forlyder det at næsten-overfor-nabo er bortrejst i denne uge. Jeg kan dog se at der kommer en kendt bil og holder i carporten ind i mellem. Så andre end jeg, holder vagt. Og så runderer Hr. Hund og jeg om aftenen. Der er næsten ingen grænser for hvad man kan få indblik i hos naboerne på sådanne snusen-rundt-aftenture.



Nå. Min indre security guard får nok snart en pause. Skolen starter igen om 3 uger.






----------

14 kommentarer:

  1. Hold da op du/hund har travlt i ferien,måske du skulle slå et opslag op i den lokale Brugs"hvis der er behov for to Security Guards er du og hund på pletten"( for et symbolsk beløb naturligvis;0)
    Fortsat god ferie:0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke nogen dårlig idé dér, Laila. Tror du der er penge i det? Hahahaha. Men det er dejligt at vi kan hjælpe hinanden. Du kan tro at der også er nogen der runderer her (og fodrer kanin) når vi ikke er hjemme :o)

      Slet
  2. Du er jo guld værd som nabo. Gratis vagtværn :-) kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe. Ja og vores naboer er ligeså ;-)

      Slet
  3. Det er altså bare dejligt for dine naboer, at de har dig og din superskrappe vagthund til at passe på, når de ikke er hjemme :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg vil skynde mig at fortælle Hr. Hund at du har kaldt ham superskrap. Så bliver han stolt! :-)

      Slet
  4. Det er så godt med den slags nabohjælp.
    Det gør vi også i her på vejen - det føles så trygt at tage på ferie.
    Plus at vi har Johns bror, som er den, som tømmer postkasse, passer have og indendørs blomster osv., men den der konstante årvågenhed fra naboernes side tror jeg er guld værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og sådan skal det også helst være - naboer imellem. Uanset om man også ses til en øl over hækken eller ej :-) Vi har ikke nogen der kommer indendørs, men nabodamen passer vores postkasse. Og det sætter vi kæmpe-Anthon-Berg-chokolade pris på :-)

      Slet
  5. Naboer som dig og dine naboer gør mere gavn end alverdens security systemer. Godt at I kan hjælpe hinanden, og Hr. Hund må da føle sig meget vigtig, når han får lov til at være vagthund :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tilliden, Lene. Til både Hr. Hund og jeg.
      Jeg er nu ikke helt så sikker på at vi begge ville blive andet end aldeles handlingslammede og panikslagne, såfremt vi en dag mødte en tyv på vores rundering ;-)

      Slet
  6. Hehehe det kunne være vores nabolag du beskriver der. Vi ville (iøvrigt) udgøre gode naboer tror jeg K's. For i vores vagtværn indgår der også pluk løs på diverse i haven. Det kan være blomster eller hindbær. Lokke lokke 😋 God rest sommerferie fru vagt! Kh S.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder godt med pluk-frit-ordning. Desværre er vores naboer sådan nogle med stedsgrønne buske (ligesom os selv).

      Slet
  7. Lyder som et super naboskab I har dér! Istemmer ideen med opslaget i Brugsen - tror godt du kan tjene til en is til dig og Hr. Hund! Velfortjent begge to :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anja. Jeg/vi vil overveje det ;o)

      Slet